Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Sprawdź politykę prywatności.

W czasie mrozów dbaj o akumulator!

Eksploatacja auta - 7 lutego 2012

Dziś rano Twoje auto odmówiło posłuszeństwa, a powodem był wyładowany akumulator? Nic dziwnego. Już przy temperaturze minus 10 stopni pozostawiona na noc w samochodzie bateria, zmniejsza swoją sprawność nawet o połowę. Jesteś ciekawa dlaczego tak się dzieje? Fachowcy tłumaczą to tak: wraz ze spadkiem temperatury, spada intensywność reakcji chemicznych zachodzących w elektrolicie, co wpływa na zmniejszenie pojemności, a więc popularnie mówiąc siły potrzebnej do kręcenia rozrusznika.

Kiedy trzeba wyjąć

Mechanicy samochodowi twierdzą, że nawet w przypadku siarczystych mrozów, nie należy zabierać akumulatora do domu. Częste wyjmowanie go może doprowadzić do uszkodzenia klem.
– Ponadto w nowych samochodach przed wyjęciem akumulatora należy sprawdzić w instrukcji, czy producent na to zezwala, ponieważ może to doprowadzić do rozprogramowania niektórych sterowników elektronicznych – mówi Adam Wrocławski, właściciel serwisu 4GT Auto Wrocławski w Katowicach. – Jednak z reguły powinno się wyjmować akumulator z samochodu, którym zimą nie jeździmy – dodaje.

Uruchamiając samochód w czasie mrozów, postaraj się wyłączyć wszystkie zbędne zasilane prądem urządzenia: klimatyzację, ogrzewanie, radio, światła. Jeśli auto nie odpala, poczekaj ok. 1 minuty i dopiero wtedy spróbuj ponownie przekręcić kluczyk. Jeśli twój samochód „milczy jak zaklęty”?. Nie pozostaje ci nic innego jak skorzystać z akumulatora innego samochodu. Pamiętaj, że nie wolno odpalać na tzw. ”popych” samochodów z katalizatorami i automatycznymi skrzyniami biegów.

Jak „pożyczać” prąd

Nawet jeśli jedyną rzeczą jaka potrafisz zrobić w swoim samochodzie jest wlewanie paliwa, to postaraj się zapamietać jak podłączać kable rozruchowe. Podobno wielu facetów ma z tym problem. Co będzie jeśli akurat z pomocą ruszy Ci jeden z nich. Co zrobić, aby cała ta procedura szybko utkwiła Ci w pamięci? Mam na to sposób.

Posłuż się mnemotechniką pamięciową. Zamiast myśleć o czerwonym i czarnym kablu rozruchowym, zamknij oczy i wyobraź sobie dwóch krasnoludków w czerwonych czapeczkach stojących w parze i trzymających czerwoną skakankę na środku której zawiązana jest wstąźka, która po rozłożeniu tworzy na skakance znak plus. Teraz zobacz w wyobrażni dwóch identycznych krasnoludków w czarnych czapkach trzymających czarną skakankę. Rozciągaja ją z czałej siły. Wygląda niczym symbol minusa. Teraz wyobraź sobie jak jeden krasnoludek w czerwonej czapce siada na biegunie plusowym akumulatora samochodu ładującego, a drugi na biegunie z plusem samochodu ładowanego. Analogicznie krasnale w czarnych czapkach siadają na biegunie ze znakiem minus w sprawnym samochodzie i w Twoim samochodzie, w którym nastąpiła awaria.

Pamiętaj, że silnik samochodu, od którego „pożyczasz” prąd musi być wyłączony przed podłączeniem przewodów, a włączyć trzeba go dopiero przed uruchomieniem samochodu niesprawnego. Po chwili włączasz również silnik w swoim aucie, czekasz chwilę i możesz odłączać przewody. Najpierw kabel czarny a dopiero potem czerwony.

Jak usprawnić baterię

To jasne, że przyczyną niedomagań akumulatora zimą jest zwiększone używanie urządzeń elektrycznych w aucie, takich jak ogrzewanie, klimatyzacja, dmuchawa, czy podgrzewanie tylnej szyby. Dlatego, jeśli poruszasz się wyłącznie na krótkich odcinkach, na przykład jeżdżąc po mieście, akumulator nie jest w stanie dobrze się naładować i zaczynają się kłopoty. Każdy pracownik serwisu samochodowego powie, że pierwszymi objawami spadku sprawności akumulatora są wolniejsze obroty silnika przy odpalaniu auta lub słabsze niż do tej pory świecenie reflektorów. W takiej sytuacji możesz podładować akumulator zabierając swój samochód na kilkugodzinną przejażdżkę.

Przy mrozach poniżej 15 stopni przynajmniej raz w miesiącu podłącz akumulator do prostownika. Jeżeli nie pokonujesz codziennie dużej liczby kilometrów, zostaw włączony silnik samochodu przez mniej więcej 20 minut przy wyłączonych wszystkich urządzeniach pobierających prąd.

W ekstremalnych zimowych warunkach można używać specjalnego ocieplenia akumulatora, wykonanego z gąbki bądź styropianu. Możesz też na noc okryć akumulator kocykiem i mieć nadzieję, że za tę troskę postara Ci się rano odwdzięczyć.

Komentarze (0)

Nikt nie dodał jeszcze komentarza do tego wpisu.

Dodaj komentarz